vrijdag 15 april 2011

Religie in de samenleving

Religie, ik heb er niets mee, en zeker niet met het conservatieve geloof van SGP, Christenunie en Islam adepten. Het christelijke geloof is net zo erg als dat er nu vooral over de Islam en Moslims wordt gesproken. Zij zijn net zo intolerant tegen homo's en lesbiennes als dat de conservatieve Moslims het zijn. De SGP is het toonbeeld van intolerantie. Ze leven nog in de middeleeuwen met hun opvattingen. Leven en laten leven is mijn devies.

In een samenleving die Nederland heeft, is geen plaats voor extremisme van welk geloof dan ook. Er dient duidelijk een scheiding te zijn van religie en staat. Als niet gelovige wil ik niet worden opdrongen met het christelijke dan wel Moslim geloof. Ook dienen homo's en lesbiennes op een normale wijze benadert te worden, dus geen verkramptheid vanwege het geloof. Voor beide geloven geldt: aanpassen aan het gangbare maatschappelijke gedrag. Als niet gelovige zet ik mij af tegen geloofsfanaten van christelijke en Islam aard.

In mijn doen en laten in de maatschappij is geen plaats voor dominantie van welk geloof dan ook, zolang de meerderheid het geloof niet als excessief beleefd. Een straatbeeld van Moslima's met hoofddoekjes heb ik geen probleem mee, zolang dit maar uit vrije wil gebeurt. Liever zou ik ook vrouwen zien die alleen maar korte rokjes dragen, maar er zijn nog genoeg vrouwen die lange broeken dragen helaas. Dus waarom dan een hoofddoekjesverbod instellen, zoals de PVV het graag zou willen? Daar ligt niet het probleem, maar bij Moslims die niet willen meedoen in onze samenleving. Wel heb ik een probleem met vrouwen die een boerka dragen, ook wanneer dit uit eigen vrije wil is. In een open samenleving die er, nog steeds, in Nederland is, is een boerka een stap te ver en bevordert de integratie van Moslima's in Nederland totaal niet. Daar mag van mij desnoods een verbod op komen, in het kader van het behouden van het open karakter van onze samenleving. Een boerka vertegenwoordigt het gesloten karakter en dat kan ook na mijn inziens niet.

Als niet gelovige respecteer ik de gelovigen die er zijn in ons land, maar dient het conservatisme en de excessen die er zijn bestreden te worden. Dat geldt voor zowel het christelijke geloof als de Islam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten